2008. augusztus 24., vasárnap

Linux installáció

Szombaton egész nap zuhogott az eső, sok mindent nem csináltam. Csak ebédidőben mentem el, kajáért. Még képeslapot is akartam venni, de már nem tudtam rávenni magam.

Három hete, amikor Londonban jártam, vettem egy laptopot. Samsung X22, Inter Core 2 Duo, T8300, 2.4 MHz, 4GB Ram, 320 GB HDD, LightScribe DVD iró, ATI Radeon HD 2400,128 MB 14.1" WXGA, Intel HD audio, 6 az egyben memoria kártya olvasó, Intel 802.11a/b/g/N Wireless, Bluetooth, 3 x USB 2.0, VGA port 15pin, HDMI, 335.9mm x 240.4mm x 28.2, 2.18Kg. Hogy pontosan miért, nehéz megmagyarázni. Fogyasztói társadalom. Van céges és az eddig is megadta a rugalmasságot, de ügye a munka végeztével ezt vissza kell adnom, amit meg még egykor kirúgáskor örököltem öt évvel ezelőtt, az meg már meglehetősen elavult. Ugyan egy-két éve még azon internetezgettem.

A laptop beszerzést a munka végén terveztem, mert az árak úgyis folyamatosan esnek, és hónapról hónapra újabb dolgok jönnek ki. De ebbe valami miatt beleszerettem, a design, a specifikáció és az ár (549 font) aránya jók voltak és biztosan használható lesz még néhány évig. Ha más nem ezt is továbbpasszolom a családban, ha a következő feladatomhoz is kapok egyet, ahogy a többi 'levetett' eszközöket.

Ugyan Windows Vista Home Premium rajta van, de úgy döntöttem, hogy egyfajta lázadásként, linuxot is felteszek. Néhány éve nagyrészben Redhat-ot használtam az otthoni gépemen, amikor még létezett az ingyenes Desktop verziója, illetve most is van, de időközben Fedorának hívják. Erről olyan sok jót olvastam a tesztekben és már próbáltam a 9-es LiveCD verzióját és voltak vele problémáim ezért erről lemondtam.

A distrowach.com szerint az oldalon a legnébszerűbb disztribució az Ubuntu, a második az OpenSuse, a harmadik pedig a Fedora. Mindhárom verzió LiveCD-vel kipróbálható. A negyedik helyezettről a Linux Mintről nem hallottam korábban, de mint egy kis utána olvasás után kiderült, az Ubuntunak egy kicsit átszerkesztett, átszabott verziója. Ha a Sytem Monitornál a System fülre kattint az ember, ott is az van, hogy Release 8.04 (hardy). A csomagjainak jelentős része is ez. Az Ubuntut felraktam a céges gépemre még hónapokkal ezelőtt, hogy teszteljem, ha számítógépet veszek és könnyen használhatónak tűnt, a Suse Linuxot - amikor még így hívták - szintén próbáltam, a RedHattal párhuzamosan és utnána is, de ennek már jónéhány éve.

Összehasonlításként akkor az alábbiak kipróbálására szántam rá magam.

1. Ubuntu 8.04 LTS Desktop Edition

2. Linux Mint 5 Elyssa

3. openSUSE 11.0

Az első kettőnek GNOME az alap grafikus felülete, az openSUSE pedig mindkét verzióval letölthető.

Nekem a GNOME mar 6-7 evvel ezelőtt is szimpatikusabb volt. Egyszerűbbnek, tisztábbnak érzem, és talán kisebb előforrású, bár ennek a mai gépeknél nincs sok jelentősége,

Felmerülhet a kérdés, hogy 32 bites v. a 64 bites verziót próbálja ki az ember. Az Ubuntuból feltettem a 64 biteset, de amint kiderült, hogy néhány programnál ez nehézséget okoz, gyorsan lecseréltem a 32 bitesre. A Linux Mintnek nincs ebben a pillanatban 64 bites kiadása, az okokat egy cikk is elemzi.. Gondolom egy-két évnek el kell telni, mire berik ezt a szintet a szoftverek. így viszont le kell mondani 1 GB Ramról gyakorlatilag.

Átparticionáltam a diszket 10 GB-ot hogyva mindegyik disztribúciónak, ext3-ra formázva, a Vistának marad 40 GB, 10GB-ot elvesz a Samsung System Recovery, a swapnak 4 GB, a maradék 226 GB, meg adatnak, ntfs-re formázva, így elérhető mindegyik operációs rendszer alól. Swap nem tudom, hogy kell-e, de elég nagy a merevlemez, hogy ez ne okozzon problémát.

Telepítés: Az időt nem mértem egyiknél sem, de kb. 20-25 perc alatt a LiveCD-ről mindegyik feltelepült. Az openSUSE barátságos kezelőfelülettel indúl, az Ubuntu és a Linux Mint is gyorsan elkezdhető pár alapadat megadása után. A kettő felülete ugyanaz, de nem meglepő, mert mint fent is kiderült, a Linux Mint az Ubuntura épül. Alap telepítésnél az Ubuntu 2,1 GB-ot, ay openSUSE 2,3 GB-ot, a Linux Mint, 2,4 GB-ot foglalt el. Memóriából az alap rendszerek 180-220 MB-ot ettek. Nesze neked 4GB. A Swapot nem láttam, hogy használta volna valami.

Első benyomások.

Grub: A Grub felismerte a már korábbi telepítéseket és be is tette a menübe, így ezt nem kellett kézzel állítani. A legszebb felülete az openSUSE-nak volt, de ha a használhatóságot nézzük, teljesen mindegy. Előny: openSUSE-nál

Menü: Az Ubuntu a klasszikus Gnome menűt használja egy kis módosítással, fentről lefele gördüléssel, az OpenSUSE egy kicsit a KDE-re hajazó lenti menüt, a Linux Mint szintén egy ehhez hasonlók. Ami az utóbbiban tetszett, hogy a nemkívánt programok a menüben is kijelölhetőek eltávolításra. Illetve gyorsan létrehozható a kedvenc lista. Előny: Linux Mintnél

Hálózati kapcsolat: Mindhárom alapból felismerte a vezetéknélküli hálózatot és a kulcs megadása után létre is jött a kapcsolat. Ez egyébként a többi hardware is elmondható.

Alap design: Az Ubuntu egy szerintem egy csúnya barnás témát használ, az openSUSE a disztribúció színére épülő zöldet, nagyon jó árnyalatokkal, témákkal, a Linux Mint Elyssa, pedig egy szürkéset egy kis zölddel. Persze a GNOME-nál csak a fantázia szab határt, hogy hogy nézzen ki. Az ubuntus felületet néhány lépéssel átalakítottam MAC-re hajazó felületté. Lépéseket lásd itt.. Előny a Linux Mintnél.

Frissítés: Az internetre kapcsolódás után mindegyik rögtön elkezdte a frissítéseket keresni. Valami megmagyarázhatatlan ok miatt az openSUSE-nél elég sokáig tartott. Az internetkapcsolat is valami miatt akadozik ennél.

Programok: Csak mezei desktop felhasználó vagyok, az irodai alkalmazásból az OpenOffice.org mindhárom disztribúcióban megtalálható. Böngészéshez alap a Firefox, képnézegetéshez a Picasat fel kellett installálni, és a kommunikációhoz pedig a Skypeot raktam még fel. A googleEarth-ot is feltettem, ez utóbbi valami miatt nagyon sokat leköt az erőforrásokból, sokkal többet, mint a Vista alatt. Bár a memóriahasználat, még így is csak 700 MB magasságában járt, szemben a Vista 1,5 GB körüliével, bár ezt nem lehet egyformán összehasonlítani, mert nem ugyanazon oldalak voltak a böngészőben megnyitva. Amit még csináltam egy minimális weboldalszerkesztés a Seamonkey szerkesztőjével, illetve ftp le és feltöltés a GNOME commanderrel. A Linux Mint esetében az onlájn TV-nézéshez a Totem pluginjait installálni kellett. A totem movie playert használtam filmnézésre is.

Röviden ennyi. Az első benyomások alapján a Linux Mint volt az ami megtetszett, köszönhetően nagyon egyszerű designjával, és a menüjével. De mivel mint írtam desktop felhasználó vagyok és a külsőségekre nagyobb hangsúlyt fektetek, de ez gyakorlatilag egy picit átszabott Ubuntu, úgyhogy nem hiszem, hogy a háttérben nagy problémák lehetnek. Azt hiszem ennél maradok.

Nincsenek megjegyzések: